verhaal over een kind

VANDAAG ZO HEERLIJK GEWERKT! | Een jongen die de praktijk binnen is gekomen met een Cito V voor bijna alle vakken, heeft nu met goed werken en liefdevolle hulp van zijn ouders de tafels zo goed als eigen gemaakt. We staan vlak voor zijn vakantie, dat betekent geen huiswerk mee deze keer. Daarom check ik hoe gemakkelijk hij de rest van de bovenbouwstof eigen kan maken… en wat blijkt? THE SKY IS THE LIMIT. Het is steeds zo leuk om de ECHTE intelligentie van kinderen te zien opbloeien als de drempels weggenomen zijn. Lees deze blog om het verhaal over deze jongen te horen…

Op advies van een andere moeder

Het is februari 2022, moeder belt omdat zij en haar man zich toch al een tijdje zorgen maken over de voortgang van hun zoon in groep 7 van het basisonderwijs. De leerkracht heeft aangegeven dat er geen extra hulp nodig is, maar zelf weten ze dat niet zo zeker. Hij moet zo hard werken voor matige cijfers. Een andere moeder was erg enthousiast over mijn aanpak, dus toch maar even afspreken.

Nadat we elkaar gesproken hebben en ik de eerste testjes bij hun zoon heb afgenomen, weten we beiden zeker, we gaan een traject starten. Ik ontvang de Cito gegevens en schrik me toch wel een hoedje… Wanneer is extra hulp zinvol?? Deze jongen heeft nog een Basis/Kader verwijzing, maar als zijn scores zo doorgaan wordt het mogelijk Praktijkschool…

Ups and downs horen erbij

Het traject gaat van start en na enkele maanden krijgt kindlief er toch wel een beetje genoeg van. Met redelijk wat tegenzin en zelfmedelijden komt hij steeds naar de begeleiding. Thuis wordt het een uitdaging om de structuur vast te houden en hem steeds weer aan zijn oefeningen te krijgen. Zeker op het moment dat het leven ook het leven blijkt en het voor ouders erg druk wordt, loopt het oefenen even spaak. Ik ga in gesprek met de jongen over de begeleiding, dat dat niet vanzelfsprekend is dat je ouders dit voor je doen. Of hij een idee heeft wat zijn ouders ook met het geld voor de begeleiding hadden kunnen doen? Wat betekent dit voor de gevoelens die zijn ouders voor hem hebben? Dat ze dit betalen en hem iedere dag weer helpen met de oefeningen? Hij is erg onder de indruk, blijft een kind van 11 natuurlijk, maar zijn humeur verbetert.

De basis legge

Na alle fysieke oefeningen om zijn hersenen in hun ontwikkeling te helpen, gaan we van start met woordenschat en de tafels. Vandaag dus de dag waarop de tafels bijna allemaal op de juiste manierzijn geautomatiseerd. We kijken in hoeverre hij deze kennis toe kan passen op de bovenbouwstof en dat blijkt heel wat te zijn!! Cijferend vermenigvuldigen heeft hij nog nooit gedaan, lijkt het. Direct al kan hij beredeneren hoe het ongeveer moet en ziet ook dat zijn antwoord niet kan kloppen. Een kleine uitleg en hij begint het te begrijpen. Mooi dit vraagt niet veel werk. Ik ga het in de contexten van oppervlakte en inhoudsberekeningen aanbieden, 3 vliegen in één klap. O, ja, delen heeft hij natuurlijk ook nog niet voldoende eigen gemaakt… Dat pakken we straks ook wel mee, met 2 weken heeft hij dat nu wel onder de knie.
(zie https://jijkanleren.nl/rekentips-voor-thuis/ voor de juiste manier van tafels aanleren & the sky is the limit)

The sky is the limit…

Dan even kijken hoe hij met breuken om zal gaan. Wat weet je van breuken? Hij tekent een taart en “snijdt” die in 10 stukken. Geen idee hoe zo’n stuk heet. Ik teken een taart en snij hem in 2 stukken. Hoe heet 1 zo’n stuk? De helft, dat weet hij en hij schrijft ,50 in het stuk. “Aha, denk ik, hij benadert de breuken vanuit komma-getallen. Ik schrijf ½ erbij. Hij beredeneert zelf dat ½ + ½ =2/2 = 1…. Woohoo!! Dat geeft kansen!! OkĂ©, hoe heet dan zo’n stuk? (ik teken een taart in 4 stukken ergens anders op het bord) Dit heeft even hulp nodig, maar als ik de taart naast de taart in 2 stukken teken, kan hij zelf beredeneren dat zo’n stuk 0,25 is. Samen komen we tot ÂĽ en dat 2×1/4=2/4=1/2… Hij kan het zelf niet geloven, begrijpt het natuurlijk ook nog niet helemaal. Ik heb genoeg gezien: THE SKY IS THE LIMIT, deze jongen kan alles bereiken wat hij wil, hij zal er natuurlijk wel voor moeten werken.

De toekomst…?

Mijn idee over deze jongen? Een echte HAVO leerling. Of we dat gaan halen, weet ik nog niet. Mijn verwachting is dat we met goed doorwerken met Kerstmis kunnen afronden. Dan heeft hij alle vakken bijgewerkt. Rekenen, begrijpend lezen en spelling. Daarna is het aan hem. VMBO-t is sowieso haalbaar. Als hij in de brugklas gewoon zijn huiswerk maakt, zou het best eens een HAVO doorstroom kunnen worden. De zoveelste die na begeleiding bij jijkanleren.nl deze vraag krijgt en daar zelf een keuze in mag maken. Wat wil ik? Ik kan beide, maar wat is voor mij de weg die ik wil gaan? Dat wens je je kind toch toe…

Deel deze blog

Recente blogs

Scroll naar boven