Over mij

Conny van Leest

Conny van Leest

Ik ben geboren en getogen in een Brabants boerengezin. Een heerlijke omgeving om in op te groeien, veel vrije ruimte om te spelen, veel werk om te verzetten en 3 broers om tegen op te knokken. Dus bij gebrek aan een zusje maar vaak bij vriendinnen spelen en logeren. Die natuur daar hou ik nog steeds van, te voet of op de motor erop uit.
Ik was 30 jaar en moeder van 3 kinderen toen ik ontdekte wat ik wilde worden. Juf! Nu na ruim 20 jaar blijkt het ook werkelijk het enige beroep waar ik nooit op uit gekeken raak en zal raken. Hier blijft altijd plezier te beleven, iets nieuws te ontdekken, iets nieuws te leren en iets waardevols toe te voegen. Met ieder kind anders, ieder kind zijn eigen vraag, zijn eigen behoefte en zijn eigen waarde. Daarmee voor mij steeds een nieuwe uitdaging, een nieuw avontuur dat ik graag tot een succes maak. Een succes voor het kind, een succes voor mij. Win-win.

Ik kan rekenen

Wat hebben kinderen nu écht nodig om goed te zijn in rekenen en spelling?

Wat we in de klas leren, is niet wat ons slim maakt

De jaren in het onderwijs hebben me laten zien: wat we in de klas leren is niet wat ons slim maakt. Optrekkend met de kinderen merkte ik vaak een groot verschil tussen de schoolse resultaten en de intelligentie die ik in gesprekken merkte, of die uit IQ-tests kwam. Grrr, dat mag, dat kan ik niet toestaan! Hoe los ik dat op? Wat hebben die kinderen nu echt nodig? Kijken naar de kinderen, lezen, zoeken… tot me opviel dat veel van deze kinderen iets hebben in hun manier van bewegen dat niet soepel is. Niet altijd heel opvallend, soms subtiel.

Toen was de aanvullende studie die ik wilde doen snel gevonden: psychomotorische remedial teaching en motorische remedial teaching. En wat ging er een wereld voor me open! Motoriek, en meer concreet de primaire reflexen, dat gaat niet alleen over leren bewegen… Dat gaat veel meer over zorgen dat de bedrading in je hersenen goed komt zodat je kunt leren en kunt laten zien hoe slim je bent!!

In de groep waar ik les gaf ben ik dit toe gaan passen, dagelijks een kwartier de juiste oefeningen doen. Eigenlijk een spel voor de kinderen en met veel succes. Na 4 weken gaven ouders al aan: wat is mijn kind aan het veranderen! En dat in positieve zin dan hè… Beter aanspreekbaar, minder frustraties. Ook op school waren de resultaten zichtbaar en meetbaar beter.

Helaas blijkt er in het onderwijs, zelfs het speciaal onderwijs, te weinig ruimte te zijn om zo’n methode in te zetten. Daarom help ik nu kinderen die dat nodig hebben in mijn eigen praktijk.

Dat betekent dat ik iedere dag met plezier naar mijn werk ga. Iedere dag nieuwe uitdagingen heb. Dat ik steeds mag kijken: wat heeft dit kind van mij nodig en hoe wordt het ook nog leuk om te doen? Spelend en bewegend leren om zo de verbindingsdraden in de hersenen goed en stevig te leggen. Direct de combinatie met taal en rekenen maken, zodat we 2 vliegen in één klap slaan. Dit is zoals onderwijs bedoeld is, zo kan ik kinderen begeleiden naar een toekomst die ze aan kunnen, naar een toekomst die ze verdienen.

Scroll naar top
Jij kan leren
leer- en gedragsproblemen oplossen

Contact