Leren, gedrag en de ontwikkeling van de hersenen
We nemen aan dat “schools” leren en jezelf “gedragen” vanzelf goed gaan. Als er problemen ontstaan wordt dat meestal verklaart vanuit een laag IQ of een opvoeding die niet goed is… Beiden onjuist…
Het is gek eigenlijk dat we de problemen zo verklaren, want we weten ook dat leren en gedrag door je hersenen gestuurd worden. En wat maakt dat die hersenen zich bij iedereen zonder problemen zullen ontwikkelen? Het is wetenschappelijk allang bewezen dat onze hersenen zich ontwikkelen door de bewegingen die we maken. Daardoor kunnen we o.a. aan het bewegen van iemand ook zien welke ontwikkelingen er wel/niet geweest zijn in de hersenen.
Pas als onze hersenen een bepaald ontwikkelingsniveau bereikt hebben, zijn we klaar om schools te gaan leren en onszelf te gaan gedragen. Problemen op het gebied van leren en gedrag worden daardoor heel vaak veroorzaakt door hersenen die nog niet rijp zijn voor de taken die ze krijgen. Daarmee zijn problemen op het gebied van leren en gedrag op te lossen door je hersenen een handje te helpen in hun ontwikkeling. Door te bewegen en te oefenen, want zo leren je hersenen.
Dit is de basis bij jijkanleren.nl eerst je hersenen helpen in hun ontwikkeling. Vervolgens de leerachterstand oplossen (zie leren rekenen/leren lezen, spellen). Het gedragsprobleem is meestal al vanzelf verdwenen. Ouders zijn van nature namelijk prima in staat hun eigen kinderen op te voeden als de hersenen van hun kind goed ontwikkeld en in balans zijn.
En hoe ontwikkelen die hersenen zich dan?
Onze hersenen bestaan uit 2 helften die met elkaar verbonden worden door een brug, het corpus callosum. Deze 2 helften ontwikkelen zich beiden, alleen niet precies even snel. De rechterhelft ontwikkelt zich de eerste 2 jaren net wat meer dan de linkerhelft. Vervolgens gaat de linkerhelft zich sneller ontwikkelen dan de rechterhelft. Deze omslag herken je aan de peuterpuberteit, ik ben 2 en zeg nee. Dit afwisselen van grotere groei blijft zich nog een aantal keren herhalen.
Verder ontwikkelen de hersenen zich vanuit de hersenstam naar boven en voren en vervolgens komen er verbindingen en samenwerkingen tussen de verschillende gebieden.
Na de geboorte zijn de hersenen in aanleg aanwezig, de bedrading is nog minimaal. Met de bedrading wordt bedoeld de verbindingen tussen de verschillende hersencellen en verschillende delen van de hersenen. De reacties en bewegingen worden op dit moment gestuurd door reflexen, primaire reflexen wel te verstaan.
Primaire reflexen zijn vaste, automatische reacties op vaste prikkels. Zij worden gestuurd vanuit de hersenstam. Deze reflexen worden door veelvuldig gebruik onder controle van de hersenen gebracht. Dit moet bij een leeftijd van anderhalf jaar afgerond zijn. Juist leerproblemen en gedragsproblemen zijn een teken dat dit proces niet goed doorlopen is. De reflexen blijven storen in het leren en gedragen van opgroeiende kinderen en volwassenen. Hier staan de verschillende reflexen toegelicht.Â
Volg mij op:
Op Social Media deel ik tips en informatie. Volg me daar om de laatste informatie te krijgen over trainingen en eventuele acties. Klik op de pictogrammen om naar de pagina van jouw keuze te gaan. Klik vervolgens op volgen om niets te missen.
In de groep mijnkindkanleren.nl op Facebook vind je direct toepasbare spelletjes en activiteiten om je kind te helpen met rekenen, spelling en lezen. Klik op deze link om lid te worden.
Niet alleen het wat, maar ook het waarom komt aan bod in deze tips.Â