Conny hier heb ik nou nog nooit van gehoord…

wat doe ik en waarom

WAT ZEG JE NU? | Als ik aan ouders uitleg waar gedrags- of leerproblemen door veroorzaakt worden, hoor ik vaak de opmerking: “Conny, hier heb ik nou nog nooit van gehoord”. Ze vervolgen dan meestal met, “het klinkt heel logisch allemaal en ik herken mijn kind, waarom wordt daar niet meer mee gedaan?”. Daar moet ik het antwoord op schuldig blijven, het enige wat ik weet is dat het al sinds jaar en dag wetenschappelijk bewezen is en toegepast wordt. Niks “alternatiefs” of “zweverigs” aan dus, gewoon science.

Primaire reflexen

Waar heb ik het dan over? Nou, ik heb het dan over de primaire reflexen. Het zijn de uitsmijters, de bodyguards, de sterke mannen waar iedereen van onder de indruk is. Ze staan aan de poort van je hersenen, niks of niemand komt erlangs. Primaire reflexen kun je zien als leven op de automatische piloot prikkel A zorgt voor handeling B. Je hebt daar geen keuze in, want keuzes maak je in je hersenen en de primaire reflex zorgt er nu juist voor dat prikkels niet in de hersenen komen. Voor een baby is dat nodig, want die kan nog niet zoveel prikkels tegelijk verwerken en heeft zoveel te groeien en te ontwikkelen dat wat reflexmatig handelen wel fijn is.

Na de 2e verjaardag zouden deze primaire reflexen echt onder controle van de hersenen moeten staan. Zo niet dan belemmeren ze de ontwikkeling van de hersenen en daarmee het vermogen om te leren en/of goed te gedragen. Prikkels worden door de reflex met een automatische reactie beantwoord zonder dat er invloed op uit geoefend kan worden. Dit maakt dat je het ene moment denkt, zie je wel, je kan het wel en een ander moment vraag je je af waar het gedrag of gebrek aan kennis vandaan komt.

Primaire reflex, een voorbeeld van de gevolgen…

Als voorbeeld de Aarden-zuig reflex, ook wel de rooting genoemd. Je kent hem wel van toen je kind een baby was. Je aaide je kindje over zijn wang als je hem eten wilde geven. Daarop draaide hij zijn hoofdje om te gaan zuigen aan borst of fles. Als deze reflex niet volledig weggaat, kan hij heel veel en heel vervelende dingen veroorzaken. Zoals; spraakproblemen, leerproblemen, eetstoornissen of gedragsproblemen.

Hoe dat kan? Lees ook over de hersenontwikkeling op mijn site of vraag een gratis gesprek aan of bel me voor een afspraak tel. 06 138 37 630.

Ik help je graag om jou en je kind een fijnere toekomst te geven.

Hoe veroorzaakt de Aarden-zuigreflex / Rooting spraak- en taalproblemen?

Als de reflex niet helemaal onder controle van de hersenen gebracht is, wordt deze op willekeurige momenten aangezet. Dat betekent dat je nooit de volledige controle over je reactie hebt. De ene keer wel, de andere keer niet. Wordt de reflex actief gemaakt doordat iets de wang of mond raakt, dan wordt automatisch het spijsverteringsstelsel actief gemaakt. Dit kan o.a. betekenen dat

  • er speeksel aangemaakt wordt (mensen die met veel “consumptie” praten bijvoorbeeld).
  • de spieren in de mond, waaronder de tong, in “zuigstand” worden gezet. Dit is een andere, minder flexibele stand dan de spraakstand waarbij de spieren soepel moeten bewegen om alle verschillende klanken vlot achter elkaar eruit te kunnen floepen. Gevolg:
    • stotteren, onduidelijk en/of binnensmonds praten of juist erg hard praten. Dit omdat de spieren verkeerd gespannen zijn, en je meer kracht moet zetten om te praten.
    • niet iemand aan kunnen kijken en praten tegelijk, denk aan hoe een baby in verschillende stadia zuigt aan fles of borst. Gevolg, praten met ogen dicht of praten zonder aan te kijken of aankijken zonder iets te zeggen…

Hoe zal iemand zich gaan voelen als hij gewoon niet kan praten zoals een ander? Niet spontaan kan zeggen, wat hij echt wel in zijn hoofd heeft? Een Primaire Reflex die niet onder controle is van de hersenen, heeft niet alleen gevolgen voor de hersenontwikkeling en daarmee de intelligentie-ontwikkeling. Het doet vaak ook heel wat met het zelfbeeld en de sociaal emotionele ontwikkeling. Kortom, een klein iets heeft grote gevolgen, maar dat hoeft niet zo te blijven

Aarden-zuigreflex / rooting en leerproblemen

Op het moment dat de Aarden-zuigreflex niet geheel onder controle van de hersenen is gebracht, zorgt de reflex ervoor dat niet alle prikkels in de hersenen terecht komen. Naast dat de reflex een reactie geeft waar we geen controle over hebben is er nog een gevolg.

Onze hersenen ontwikkelen zich doordat ze prikkels ontvangen. Deze prikkels zorgen voor versteviging van bestaande verbindingen tussen hersencellen en ook voor nieuwe verbindingen tussen hersencellen. Komen er (te) weinig prikkels binnen, dan worden er minder verbindingen aangemaakt. De bestaande verbindingen worden niet verbeterd of verslechteren in het ergste geval. Zie het als het wegennet van Nederland. Waar veel verkeer komt, legt men snelwegen aan, waar weinig verkeer komt blijven het onverharde wegen en alles wat daar tussenin zit.

Hoe actiever de reflexen, des te moeilijker is het om snelwegen te krijgen. Er komen namelijk minder prikkels in je hersenen terecht, daardoor lijkt het dat je “moeilijk leert”. Dit hoeft echter niet zo te zijn. Als de reflexen onder controle zijn gebracht, komen alle prikkels in de hersenen terecht en kunnen er dus meer verbindingen en snelwegen aangelegd worden. Deze zijn nodig om kennis op te slaan, maar ook om kennis op te halen.

De rooting reflex kan dus op meerdere manieren het deelnemen aan de lessen en het sociale leven bemoeilijken:

  • doordat het praten letterlijk moeizamer gaat. Mensen kunnen zomaar gaan denken dat je kind het niet snapt of ze vinden het vervelend voor je kind dat het praten zo moeizaam gaat en spreken je kind daardoor minder vaak aan. Dat zorgt voor minder prikkels naar de hersenen en kan zorgen voor een “er niet bijhoren” of “maakt toch niet uit” gevoel bij je kind. Gevolg minder ontwikkeling van hersenencellen en verbindingen tussen die cellen en dus “leerproblemen” en/of leerachterstand.
  • doordat de reflex prikkels tegenhoudt, krijgen de hersencellen van je kind minder stimulans om te groeien en verbindingen te maken. Er komt letterlijk minder kennis binnen. Gevolg, minder snelwegen, meer landweggetjes. Zie via landweggetjes maar eens snel van Breda naar Utrecht te komen, laat staan dat je even naar Groningen moet…

Eetstoornissen en de Aarden-zuigreflex / Rooting…

Als de Aarden-zuigreflex geactiveerd wordt, wordt het spijsverteringsstelsel geactiveerd. Dit betekent dat er speeksel aangemaakt wordt, de mondspieren in de kauw en slikstand komen te staan en de maag zich voorbereid op het ontvangen en verteren van voedsel.

De theorie geeft aan dat de aarden-zuigreflex ook te maken heeft met het basisgevoel van veiligheid. Die veiligheid kan er dan in de praktijk wel zijn, maar wordt niet gevoeld doordat de reflex de prikkels weghoudt bij de hersenen en dat is een essentieel verschil. Het kind is veilig, maar ervaart dat onbewust niet zo. De werking van de reflex kan door de combinatie van het aanzetten van de spijsvertering met het niet veilig voelen daardoor voor een continu onbevredigd gevoel zorgen. Dit kan dan weer voor onbeheerst eten of juist overmatig lijnen zorgen.

Wil je het van een ander horen? Klik dan hier .

Deel deze blog

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Recente blogs

Scroll naar top